Personal tools
You are here: Home | Equipe | Membres | Post doctorants | Marina De Simone
Document Actions

Marina De Simone

by Gilles Aldon last modified 2016-01-08 07:26

Post doctorante en didactique des mathématiques S2HEP - EducTice - Institut français de l'Éducation École Normale Supérieure de Lyon 15 parvis René-Descartes BP 7000 69342 Lyon cedex 07 Courriel : marina.de-simone@ens-lyon.fr








   

Itinéraire

  • Depuis 2015 : Post-Doc au sein du projet OCINAEE (Objets Connectés et Interfaces Numériques pour l'Apprentissage à l'Ecole Elémentaire)
  • Janvier 2012 -- Décembre 2014 : Doctorat en Mathématiques, Secteur disciplinaire MAT/04 (Matematiche complementari), Dipartimento di Matematica "G. Peano", Università degli Studi di Torino, Italie. Thèse: "Rationality in mathematics teaching : the emergence of emotions in decision-making", Supervisor : Prof. F. Arzarello. 
  • Mai - Juillet 2013 : Visiting scholar au Faculty of Education, Simon Fraser University, Burnaby (BC, Canada). Supervision : Prof. N. Sinclair 
  • 29 Septembre 2011 : Master Degree in Mathematics, Dipartimento di Matematica Pura e Applicata, Università di Modena e Reggio Emilia.

     

Sujet du post-doctorat

Le projet OCINAEE a pour but d’explorer, concevoir et étudier des situations mathématiques à l’école élémentaire et au college, en exploitant le potentiel didactique d'un nouveau dispositif d'apprentissage faisant le lien entre le monde réel et le monde numérique grâce à la manipulation d'objets matériels tels que cartes, dés, plateaux de jeu connectés à une plateforme numérique par l'intermédiaire d'un robot. En disposant des appareils informatiques comme les tablettes, les smartphones, le robot et du matériel tangible comme les cartes, les dés, le plateau, nous focalisons la recherche sur l’articulation virtuelle/matérielle que les élèves mettent en place entre ces éléments de nature différente. En outre, le robot est un élément clé parce qu’il se déplace sur le plateau de jeu en fonction de la réponse mathématique des élèves. Donc, il devient très intéressant d’analyser comment les élèves interprètent le déplacement du robot en fonction de la réponse mathématique qu’ils ont mise en place.

Implication dans des projets 

  • Projet OCINAEE (http://ocinaee.blogs.laclasse.com)

Publications ou communications

Publications

  • De Simone M. (2015). Disclosing the “ræmotionality” of a mathematics teacher using technology in her classroom activity. Accepted as a chapter of the CIEAEM Sourcebook: Mathematics and Technology, Springer, in publishing in 2016.
  • Bibbona E., Boggiatto P., Carypis E., De Simone M., Panero M.. Gare e giochi matematici: studenti all'opera. A cura di: Robutti O., LEDIZIONI, marzo 2014, ISBN: 9788867052103.

Communications et actes de conférence

  • De Simone M. (2015). Investigating the intertwinement between the affective and cognitive dimensions of teachers: a possible way for surfacing the reasons of their decisions. Accepted by the 67th Conference of the International Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching (CIEAEM 67), Aosta, July 20-24, 2015. 
  • De Simone M. (2015). The mathematics teacher: an emotional rational being. Accepted for the Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 9), in printing on the proceedings. 
  • De Simone, M. (2015). “Rationality in mathematics teaching: the emergence of emotions in decision-making”, Thesis (doctorate in Mathematics), Dipartimento di Matematica, University of Torino.
  • Ferrara, F. & De Simone M. (2014). Using Habermas in the study of mathematics teaching: the need for a wider perspective. In P. Liljedahl, C. Nicol, S. Oesterle, D. Allan (Eds.), Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education and the 36th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education, Vol.1, 223-228.
  • De Simone M. (2014). The entanglement of rationality and emotion in mathematics teaching. In P. Liljedahl, C. Nicol, S. Oesterle, D. Allan (Eds.), Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education and the 36th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education, Vol. 6, 56-57. 
  • De Simone M. & Ferrara F. (2013). Roots of algebraic thinking in young students: an exploratory study. In: B. Di Paola (Ed.), Proceedings of the 65th Conference of the International Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching, 362-371. 
  • Ferrara F. & De Simone M. (2013). Inventive moments to mobilise sinusoidal functions. In: E. Faggiano & A. Montone (Eds.), Proceedings of the 11th International Conference on Technology in Mathematics Teaching, 131-136.

 

 

notice légale