Personal tools
You are here: Home | Recherche | Archivés | COPEX | Annexes | Bibliographie
Document Actions

Bibliographie

by Daniel Devallois last modified 2009-12-22 16:15

Ainsworth, S. (1999). The functions of multiple representations. Computers and Education, 33, 131-152.

Balacheff, N. (1996). Advanced educational technology: knowledge revisited. In T. T. Liao (Ed.), Advanced Educational Technology: Research Issues and Future Potential (NATO ASI Series F: Computer and Systems Sciences) (pp. 1-20). Berlin: Springer

Blanchard-Laville C. (2003). Analyse des pratiques professionnelles. Paris, l'Harmattan.

Clark, R.E., Feldon, D., Van Merrienboer, J.J.G., Yates, K., and Early, S. (2006). Cognitive task analysis. In J.M. Spector, M.D. Merrill, J.J.G. van Merrienboer, & M.P. Driscoll (Eds.). Handbook of research on educational communications and technology (3rd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Committee on High School Science Laboratories (2006). America's lab report: investigations in high school science. Washington (D.C.): National Academies Press.

Coquidé, M. (2003). Face à l’expérimental scientifique, in Les difficiles transformations du métier d’enseignant. Astolfi J.P. eds. Paris, ESF. pp. 153-181.

Cortés (1999). Simulations et Contrôle Pédagogique : Architectures Logicielles Réutilisables, Thèse de Doctorat de l’Université Joseph Fourier – Grenoble I, Spécialité Informatique, Laboratoire CLIPS – IMAG, Octobre 1999.

Darley B. (1994). L'enseignement de la démarche scientifique dans les travaux pratiques de biologie à l'université. Analyse et propositions. Thèse de doctorat. Université Josepf Fourier, Grenoble 1.

De Jong, T. & van Joolingen, W. R. (1998). Scientific discovery learning with computer simulations of conceptual domains. Review of Educational Research, 68, pp 179-202.

Duval, R. (1995). Sémiosis et pensée humaine. Registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Berne: Peter Lang.

Gil Perez D. (1993). Apprendre les sciences par une démarche de recherche scientifique. ASTER 17, 41-64.

Guéraud V. (2003). Pour une ingénierie des situations actives d'apprentissage, Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH 03, Strasbourg, avril 2003.

Guéraud V., Adam J.M., Pernin J.P., Calvary G., David J.P. (2004). L'exploitation d'Objets Pédagogiques Interactifs à distance : le projet FORMID, Revue STICEF, Volume 11, ISSN : 1764-7223, mis en ligne le 25/05/2004, <http://sticef.org/>http://sticef.org

d'Ham, C., de Vries, E., Girault, I., Marzin, P. (2004) Exploiting distance technology to foster experimental design as a neglected learning objective in labwork in chemistry. J. Sc. Educ. Technol., 13, 425-434.

d'Ham C., Girault I., Caix-Cécillon C. (2004). A student-designed, remote-controlled experiment in chemistry. CALIE 04 : International conference on Computer Aided Learning in Engineering education, Grenoble, France, February 16-17 2004, pp 255-256.

Hodson, D (1990). A critical look at practical work in school science. School Science Review, 71 (256), 33-40.

Keys, C. (1999). Revitalizing instruction in scientific genres: Connecting knowledge production with writing to learn in science. Science Education, 83, 115-130.

Kozma, R., Chin, E., Russel, J. and Marx, N. (2000). The roles of representations and tools in the chemistry laboratory and their implications for chemistry learning. The Journal of the Learning Sciences, 9, 105-143.

Marzin P., Biau M., Baudrant G., D'ham C., Ergun M., Girault I., Sanchez E. (2005), La construction de protocole de chimie à l’aide d’un logiciel aide les élèves à faire des liens entre leurs connaissances, BUP, 99(877-878), 991-1009.

Marzin, P., d’Ham, C., Sanchez, E. (2007). How to scaffold the students to design experimental procedures? A situation experienced by 108 high-school students. Proceeding of ESERA 2007- International Conference in Malmö, August 21-25, 2007, Sweden (2007) 203.

Millar, R. (2004). The role of practical work in the teaching and learning of science. High school science laboratories: Role and vision. National academy of sciences, Washington, DC.

Pernin J-P.,(1996). MARS un modèle opérationnel de conception de simulations pédagogiques, Thèse de Doctorat de l’Université Joseph Fourier – Grenoble I, Spécialité Informatique, Laboratoire CLIPS – IMAG.

Orlandi, E. (1991). Conceptions des enseignants sur la démarche expérimentale. Aster, 13, pp 111-132.

Robardet G. & Guillaud J-C. (1997). Eléments de didactique des sciences physiques. Paris, PUF.

Séré, M. G., et Béné, M. (1997). Le fonctionnement intellectuel d'étudiants réalisant des expériences : observation de séances de travaux pratiques en premier cycle universitaire scientifique. Didaskalia, 11, pp 75-102.

Séré, M.G. (2002). Towards renewed research questions from the outcomes of the European project labwork in science education. Science Education, 86, 624-644.

Sosnowski S.(2002). Modélisation de la production de TP de construction de protocole expérimentale en chimie, Mémoire de DEA Systèmes d'Information, laboratoire CLIPS-IMAG, Université Joseph Fourier – Grenoble I, juin 2002.

Tardif M. & Lessard C. (1999). Le travail enseignant au quotidien. Bruxelles, De Bœck.

Tiberghien, A., Veillard, L., Le Maréchal, J.-F., Buty, C. & Millar, R. (2001). An analysis of labwork tasks used in science teaching at upper secondary school and university levels in several European countries. Science Education, 85, 483-508.

Trgalová, J. (2003). Systèmes de formation à distance. Proposition d’une typologie. In C. Desmoulins, P. Marquet, & D. Bouhineau (Eds.), EIAH2003 Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain. Strasbourg, France, avril 15-17, pp. 563-566. Paris: INRP.

Venturini P., Amade-Escot C. & Terrisse A. (2003). Etude des pratiques effectives : l'approche des didactiques. Grenoble : La pensée sauvage.

Wajeman, C., Girault, I., d'Ham, C., Ney, M., Sanchez, E. (2005). Analysing experimental design tasks in scientific labwork. ESERA 2005: contributions of research to enhancing students' interest in learning science, Barcelona, Spain, August 28 - September 1, 2005, e-book, 1233-1236.


notice légale